ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ;


Κάποιες φορές με έχουν ρωτήσει: "Αλλάζει ο άνθρωπος;" Ρούχα εννοείτε; τους λέω αστειευόμενη. Και για να μιλήσουμε λίγο σοβαρά, αυτό είναι ένα μεγάλο και πολύπλοκο θέμα που δεν απαντάμε απλά με ένα "ναι" ή ένα "όχι".
Το έχω σκεφτεί πολλές φορές. Παλιά θεωρούσα ότι δεν είναι εφικτό. Τα γονίδια και η κληρονομικότητα, η βρεφική και παιδική ηλικία, η εκπαίδευση και τα βιώματά μας, μας κάνουν αυτούς που είμαστε. Προσωπικά, έχω προσπαθήσει σε μεγάλο βαθμό να αλλάξω στοιχεία του χαρακτήρα μου και της συμπεριφοράς μου, όμως το έβρισκα πάντα υπερβολικά δύσκολο. Όταν σκέφτεσαι και συμπεριφέρεσαι με ένα συγκεκριμένο τρόπο από τότε που θυμάσαι τον εαυτό σου, αυτό είναι κάτι που σου βγαίνει αυτόματα πλέον και είναι πολύ δύσκολο να το ελέγξεις. Τρομακτικά δύσκολο.
Ανατρέχοντας όμως στο παρελθόν μου, ανακαλύπτω ότι όντως υπήρξαν αρκετές αλλαγές στον εαυτό μου, οι οποίες ήρθαν ανεπαίσθητα, με τα χρόνια. Αυτές οι αλλαγές κυρίως προέκυψαν μέσα από τις εμπειρίες και τα γεγονότα της ζωής μου, από αυτά που έμαθα λόγω εκπαίδευσης, μέσα από τη ζωή και τη συναναστροφή μου με ανθρώπους και από την προσαρμογή μου στη ζωή και τους ανθρώπους που συναναστρέφομαι. Π.χ. πλέον είμαι πιο κοινωνική και δυναμική και λιγότερο ντροπαλή και φοβισμένη από ότι στο παρελθόν, πιο ψύχραιμη και λιγότερο ευέξαπτη και επικριτική, αλλά είμαι και πιο τελειομανής.
Οι θετικές αλλαγές που είδα στον εαυτό μου ως επί το πλείστον οφείλονται στην δική μου απόφαση και προσπάθεια για να αλλάξω τα στοιχεία που επηρέαζαν τη ζωή μου με αρνητικό τρόπο.
Πολλές φορές διορθώνω τον εαυτό μου όταν πάνε να μου βγουν παλιά ελαττώματα: όταν προσπαθώ ας πούμε να διαχειριστώ τον εκνευρισμό μου αναρωτιέμαι "μήπως είναι υπερβολικό που εκνευρίζομαι για αυτό το λόγο;" και "ποιες είναι οι αιτίες που αυτό το άτομο συμπεριφέρεται έτσι και γιατί με εκνευρίζει;" Και όλο αυτό το κάνω επειδή αυτό το στοιχείο του χαρακτήρα μου έβλαπτε τις διαπροσωπικές μου σχέσεις και την ηρεμία μου.
 Όλα αυτά βέβαια άλλαξαν με την πάροδο του χρόνου. Και φυσικά με βοήθησε το ότι προσπάθησα να γνωρίσω τον εαυτό μου, να τον δω αντικειμενικά και να εντοπίσω τους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς που μου δημιουργούσαν προβλήματα. Προσπαθούσα να μην ρίχνω την ευθύνη για ότι μου συνέβαινε πάντα έξω από εμένα και να δω τι μπορώ να αλλάξω σε εμένα και πώς προκειμένου να είμαι και να νιώθω καλύτερα. Φυσικά σε όλο αυτό βοήθησαν και οι γνώσεις μου. Όμως αυτό κυρίως που με βοήθησε ήταν ότι είχα Κίνητρο για να αλλάξω. Και πιστεύω ότι μπορεί κάποιος να αλλάξει πράγματα στο χαρακτήρα του, φτάνει αρχικά να δει τα πράγματα πιο αντικειμενικά, να εντοπίσει αν υπάρχει κάτι στον εαυτό του που δημιουργεί πρόβλημα και έπειτα να ψάξει να βρει τους τρόπους που του ταιριάζουν για να το αλλάξει. Φτάνει βέβαια να το έχει αποφασίσει και να δουλέψει σοβαρά πάνω σε αυτό. Και να έχει υπομονή, επιμονή και αυτοπειθαρχεία γιατί η αλλαγή δε θα έρθει το επόμενο πρωί ούτε θα είναι εύκολη. Απλά μην απογοητεύεστε. Τα αποτελέσματα στη διάθεση, την αυτοεκτίμηση, τις σχέσεις και γενικά τη ζωή σας θα σας αποζημιώσουν.
Θα σας φέρω ένα άλλο παράδειγμα. Έχω μεγάλη αδυναμία στη νουτέλα. Πριν μερικά χρόνια κάθε πρωί γέμιζα με νουτέλα μία φέτα ψωμί. Πολλές φορές την έτρωγα και με το κουτάλι. Όταν όμως συνειδητοποίησα τις συνέπειες που θα μπορούσε να έχει αυτό στο σώμα και την υγεία μου (η νουτέλα είναι τίγκα στη ζάχαρη, τα υδρογονωμένα λιπαρά και τα συντηρητικά!) πήρα την απόφαση να ελαχιστοποιήσω την κατανάλωσή της. Αρχικά περιόρισα την κατανάλωσή της σε 1-2 φορές την εβδομάδα. Πλέον την έχω αντικαταστήσει με πολύ πιο υγιεινό πρωινό (αλλά όσο γίνεται γευστικό) και δεν την αγοράζω παρά σπάνια. Και έχω προσπαθήσει γενικά να έχω έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής φυσικά. Παρόλο που ήταν πολύ απολαυστική η στιγμή της νουτέλας, πλέον νιώθω πολύ καλύτερα με αυτή την απόφαση που πήρα.
Χρειάζεται πολλή εσωτερική δύναμη για να φτάσουμε στην αλλαγή του εαυτού μας. Μπορεί να χρειαστεί επίσης έρευνα, επένδυση χρόνου και ίσως και χρήματος και βοηθάει πολύ και η στήριξη και ενθάρρυνση από τους δικούς μας ανθρώπους. Ίσως τέλος να χρειαστεί και η βοήθεια κάποιου ψυχοθεραπευτή. Όμως πάνω από όλα θέλει Κίνητρο και Απόφαση.

Σχόλια

  1. Συμφωνώ.με.αυτά.τα.σχόλια.νομίζω.οτι.πράγματι.μποροϋν.να.αλλάξουν.κάποιες.συμπεριφορες.και.κάποιοι.τρόποι.σκέψης.καί.ενέργειας..όχι.όμως.βασικά.στοιχεία.του.χαρακτήρά.π.χ.εξωστρέφεια..εσωστρέφεια..συναισθηματικότητα.κ.λ.π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ ΦΡΟΥΝΤ

ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ

ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ